ΠΡΟΣ ΤΗΝ ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΑ ΑΘΛΗΤΙΚΗ ΟΜΟΣΠΟΝΔΙΑ ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟΥ (Ν.Π.Ι.Δ.) ΜΕ ΤΗΝ ΕΠΩΝΥΜΙΑ «ΟΜΟΣΠΟΝΔΙΑ ΜΗΧΑΝΟΚΙΝΗΤΟΥ ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΥ ΕΛΛΑΔΟΣ» (Ο.Μ.Α.Ε.).
Εδρεύουσα στο Αμαρούσιο Αττικής, επί της Λεωφόρου Κηφισίας αριθμ. 37 (Ολυμπιακό Αθλητικό Κέντρο Αθηνών – ΟΑΚΑ, Ποδηλατοδρόμιο – Α΄ Επίπεδο).ΠΡΟΣ ΤΗΝ ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΑ ΑΘΛΗΤΙΚΗ ΟΜΟΣΠΟΝΔΙΑ ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟΥ (Ν.Π.Ι.Δ.) ΜΕ ΤΗΝ ΕΠΩΝΥΜΙΑ «ΟΜΟΣΠΟΝΔΙΑ ΜΗΧΑΝΟΚΙΝΗΤΟΥ ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΥ ΕΛΛΑΔΟΣ» (Ο.Μ.Α.Ε.).
Α Ι Τ Η Σ Η – Ε Π Ι Σ Τ Ο Λ Η
Λεωνίδα Κύρκου του Δημητρίου, αθλητού/οδηγού αγώνων, μέλους του Αθλητικού Σωματείου «Α.Σ.Μ.Α.», κατοίκου Περιστερίου Αττικής, οδός Κύπρου αριθμ. 19.
ΚΟΙΝΟΠΟΙΗΣΗ ΠΡΟΣ ΓΝΩΣΗ:
1. Γενική Γραμματεία Αθλητισμού, εδρεύουσα στο Αμαρούσιο Αττικής, οδός Ανδρέα Παπανδρέου αριθμ. 37/ Γραφείο Υφυπουργού Πολιτισμού και Αθλητισμού κ. Σταύρου Κοντονή.
Επιτροπή Αγώνων Ο.Μ.Α.Ε./ΕΠ.Α.,
Αρχηγείο Ελληνικής Αστυνομίας / Διεύθυνση Τροχαίας Αστυνόμευσης, οδός Π. Κανελλοπούλου αριθμ . 4.
Ανώνυμη Εταιρία Γενικών Ασφαλειών «ΕΘΝΙΚΗ ΑΣΦΑΛΙΣΤΙΚΗ Α.Ε.Ε.Γ.Α.», εδρεύουσα επί της Λεωφόρου Συγγρού αριθμ. 103-105.
Άπαντα τα πρωτοβάθμια σωματεία, μέλη της Ο.Μ.Α.Ε.
____________________________
Αθήνα, 12.01.2016
Αξιότιμοι κύριοι,
Με αφορμή την επίσημη ανακοίνωση του προγράμματος διεξαγωγής αγώνων και πρωταθλημάτων για το έτος 2016 και με δεδομένη την ευαισθησία που όλοι οι αγωνιζόμενοι και οι διοικούντες το μηχανοκίνητο αθλητισμό οφείλουμε να επιδεικνύουμε σε θέματα ασφάλειας, αλλά και προαγωγής και προβολής του θεάματος με σκοπό την ικανοποίηση και διεύρυνση του φίλαθλου κοινού, λαμβάνω την πρωτοβουλία να θέσω στην κρίση σας μια σειρά από προβληματισμούς και εύλογα ερωτήματα, ως κατωτέρω εκτίθενται:
Βάσει του ανακοινωθέντος για το έτος 2016 προγράμματος, στο πρωτάθλημα αναβάσεων θα διεξαχθούν πέντε διαφορετικοί αγώνες για τις κατηγορίες Ν, Α, Ε, Ιστορικά και Saloon.
Από τις κατηγορίες αυτές, τα αγωνιστικά αυτοκίνητα των ομάδων Ν & Α θα συμμετέχουν εφ’ όσον είναι σύμφωνα με τους κανονισμούς Rally (Παράρτημα J, Άρθρα 254 6.1 και 255A, 5.1.8.3), όπως και τα αγωνιστικά αυτοκίνητα της ομάδας Ε, τα οποία επίσης συμμορφώνονται σε ποσοστό τουλάχιστον 90% με τους κανονισμούς Rally.
Την ίδια στιγμή όμως, ενώ τα αυτοκίνητα της κατηγορίας Saloon δεν υπόκεινται σε κανέναν περιορισμό ως προς τις τεχνικές τους προδιαγραφές, επιτρέπεται σε αυτά να συμμετέχουν παντελώς ανεξέλεγκτα σε ιπποδυνάμεις, πλαίσια, αναρτήσεις και φρένα σε αγώνες αναβάσεων που διεξάγονται σε δημόσιους δρόμους, οι οποίοι δε διαθέτουν ούτε διπλές προστατευτικές ή διαχωριστικές μπαριέρες, ούτε φυσικά ειδικό αντιολισθητικό οδόστρωμα.
Εφ’ όσον, λοιπόν, όλοι μας γνωρίζουμε ότι σε τέτοιας ποιότητας οδοστρώματα, όπως αυτά των δημόσιων δρόμων ανοικτής κυκλοφορίας, αυτοκίνητα με ανεξέλεγκτες και απεριόριστες ιπποδυνάμεις είναι εξόχως επικίνδυνα για τους θεατές, αλλά και για τους ίδιους τους αθλητές οδηγούς τους, ευλόγως διερωτώμαι:
α. Για ποιό λόγο και με ποιές εγγυήσεις ασφάλειας επιτρέπει η επιτροπή αγώνων της Ο.Μ.Α.Ε. να συμμετέχουν στις αναβάσεις τα αυτοκίνητα της κατηγορίας F/S, χωρίς κανέναν περιορισμό και έλεγχο ασφαλείας των τεχνικών τους προδιαγραφών;
β. Δεδομένου ότι υφίσταται σε ισχύ ο Τεχνικός Κανονισμός της Ομάδας «FORMULA SALOON (F/S) 2015» και επομένως θεωρείτε ότι τα αυτοκίνητα αυτά είναι αγωνιστικά, μπορείτε παρακαλώ να μας ενημερώσετε αν έχει συγκροτηθεί κάποια ομάδα ή επιτροπή πιστοποιημένων Μηχανολόγων Μηχανικών (και όχι απλώς η λεγόμενη Τεχνική Επιτροπή ή οι Τεχνικοί Έφοροι του εκάστοτε αγώνα), οι οποίοι να ελέγχουν και πιστοποιούν αν το κάθε αγωνιζόμενο αυτοκίνητο μπορεί με ασφάλεια να δεχθεί κινητήρες από άλλους κατασκευαστές εκτός από αυτούς που το παρήγαγαν – και μάλιστα με μετατροπές και επεμβάσεις για απεριόριστη αύξηση των ιπποδυνάμεων; Τις μετατροπές αυτές και τις κάθε είδους τεχνικές παρεμβάσεις που γίνονται στα αυτοκίνητα της κατηγορίας F/S, υπάρχει σήμερα ειδική επιτροπή Μηχανολόγων Μηχανικών που να τις εγκρίνει και να διαβεβαιώνει ότι δεν εγκυμονούν κινδύνους για την ασφάλεια θεατών και οδηγών, ναι ή όχι και γιατί;
γ. Η ασφαλιστική εταιρία που παρέχει κάλυψη αστικής ευθύνης στους εν λόγω αγώνες σύμφωνα με το εκάστοτε ισχύον ασφαλιστήριο συμβόλαιο που συνάπτει με την Ο.Μ.Α.Ε., έχει λάβει υπ’ όψιν της τους παράγοντες κινδύνου που εγκυμονεί για τη ζωή και τη σωματική ακεραιότητα οδηγών και θεατών η αγωνιστική παρουσία αυτοκινήτων με απεριόριστες και ανεξέλεγκτες τεχνικές προδιαγραφές και ιπποδυνάμεις; Με ποιές προϋποθέσεις παρέχεται ασφαλιστική κάλυψη σε οχήματα των οποίων τα χαρακτηριστικά ασφαλείας κανείς δεν ελέγχει και κανείς δεν πιστοποιεί; Στο ενδεχόμενο πρόκλησης ατυχήματος ή δυστυχήματος – που ασφαλώς όλοι απευχόμαστε – ποιός είναι εκείνος που θα αναλάβει την ποινική ευθύνη τραυματισμού ή απώλειας της ζωής οποιουδήποτε οδηγού, ή θεατή;
δ. Εφόσον τα παραπάνω αυτοκίνητα (κατηγορίας F/S) αποδίδουν απεριόριστες και οπωσδήποτε μεγαλύτερες ιπποδυνάμεις από τα αυτοκίνητα των υπολοίπων αγωνιστικών κατηγοριών, διερωτώμαι αν οι οδηγοί των παραπάνω αυτοκίνητων διαθέτουν κάποια διαφορετική license (Superlicense), ή περνάνε από κάποια ειδική δοκιμασία απόκτησης τέτοιας άδειας και από επιτροπή που να πιστοποιεί ότι έχουν την ικανότητα να οδηγήσουν αυτοκίνητα ιδιαίτερα υψηλών ιπποδυνάμεων και μάλιστα σε δημόσιους δρόμους με αυξημένες φθορές και μεγάλα επίπεδα ολισθηρότητας.
ε. Στους δημόσιους δρόμους όπου επί σειρά ετών διεξάγεται το πρωτάθλημα αναβάσεων, εξακολουθούν να παρατηρούνται σοβαρά κενά μέτρων ασφαλείας και προστασίας οδηγών και θεατών. Π.χ. στην ανάβαση Δημητσάνας, θεωρεί η Ο.Μ.Α.Ε. ότι δεν θα έπρεπε να μεριμνήσει ώστε να τοποθετηθεί διπλή προστατευτική μπαριέρα στα επικίνδυνα σημεία εξόδων στις στροφές με μεγάλους γκρεμούς;
Συναφές με το ανωτέρω ζήτημα ελέγχου των αγωνιζομένων οχημάτων ως προς τη συμμόρφωσή τους με τους ελληνικούς και διεθνείς τεχνικούς κανονισμούς και οδηγίες, είναι ασφαλώς και το ζήτημα του ελέγχου της φυσικής καταστάσεως, αλλά και της συμπεριφοράς που επιδεικνύουν οι ίδιοι οι αθλητές οδηγοί αγώνων, στα πλαίσια της προετοιμασίας και της συμμετοχής τους στα αντίστοιχα πρωταθλήματα.
Όπως είναι γνωστόν, ο ίδιος ο αθλητικός νόμος (Ν. 2725/1999, όπως τροποποιήθηκε και ισχύει), ο οποίος καταλαμβάνει ρυθμιστικά και την αναγνωρισμένη από την Γ.Γ. Αθλητισμού Ο.Μ.Α.Ε. (βλ. Απόφαση υπ’ αριθμ. 7270/29.03.2013 του Υπ. Πολιτισμού και Αθλητισμού), προέβλεψε τη σύσταση και λειτουργία του Εθνικού Συμβουλίου Καταπολέμησης του Ντόπινγκ (Ε.Σ.ΚΑ.Ν.), το οποίο είναι ο Ελληνικός Εθνικός Οργανισμός Αντι-Ντόπινγκ (βλ. τις διατάξεις του άρθρου 128 ΣΤ του Ν. 2725/1999).
Ο ίδιος λοιπόν ο αθλητικός νόμος προβλέπει αυτολεξεί ότι στις αρμοδιότητες του Ε.Σ.ΚΑ.Ν. ανήκει η κατάρτιση του γενικού σχεδιασμού των ελέγχων ντόπινγκ, του ετησίου προγράμματος αυτών και η κατανομή των ελέγχων στα αθλήματα εντός και εκτός αγώνων, σε συνεργασία με τις αθλητικές ομοσπονδίες και τους αρμόδιους φορείς.
Με αφορμή την παρούσα επιστολή μου, θα ήθελα η Ομοσπονδία Μηχανοκίνητου Αθλητισμού Ελλάδος να μας πληροφορήσει αν υφίσταται ενεργή απευθείας συνεργασία της με το Ε.Σ.ΚΑ.Ν. όπως απαιτεί ο αθλητικός νόμος και – σε καταφατική περίπτωση – σε ποιές ενέργειες έχει η ίδια η Ο.Μ.Α.Ε. προχωρήσει από της συστάσεώς της μέχρι σήμερα, ώστε να εφαρμοστούν στην πράξη όλα όσα ο αθλητικός νόμος προβλέπει για την καταπολέμηση του ντόπινγκ στο χώρο των αγώνων αυτοκινήτου.
Ένα ακόμη άξιο περιέργειας και διευκρίνισης γεγονός, είναι ο τρόπος με τον οποίο κατηγοριοποιούνται οι απονεμόμενες διακρίσεις στους αγώνες αναβάσεων. Ως γνωστόν, στους αγώνες αυτούς προκηρύσσονται πρωταθλήματα σε όλες τις κατηγορίες. Συγκεκριμένα:
Κατηγορία Ν : 2 Πρωταθλητές και 3 Κυπελλούχοι
Κατηγορία Α : 2 Πρωταθλητές και 3 Κυπελλούχοι
Κατηγορία Ε : 2 Πρωταθλητές και 4 Κυπελλούχοι
Ιστορικά : 1 Πρωταθλητής
Saloon: 2 διεκδικητές επάθλων και στο εξής δύο πρωταθλητές, μετά την αναβάθμιση της κατηγορίας αυτής σε αυτοτελές πρωτάθλημα.
Μέχρι εδώ, όλα καλά. Όμως οι οδηγοί που τρέχουν στα Rally & Sprint δεν είναι αδικημένοι; Κάνουν πολύ περισσότερα αγωνιστικά χιλιόμετρα κάθε έτος και διεκδικούν απλώς ένα κύπελλο. Γιατί να μην αναβαθμιστούν λοιπόν και αυτοί οι αθλητές με την προκήρυξη και διεξαγωγή ενός Πανελληνίου Πρωταθλήματος Sprint χώματος και ενός πανελληνίου πρωταθλήματος Sprint ασφάλτου;
Ως προς το ζήτημα του καταβαλλόμενου κόστους συμμετοχής στους αγώνες για κάθε αγωνιζόμενο, διερωτώμαι με ποια κριτήρια καθορίζονται τα εκάστοτε ποσά και με ποιά κριτήρια υπάρχουν σήμερα σοβαρές αποκλίσεις και διαφοροποιήσεις μεταξύ των αγωνιστικών κατηγοριών.
Συγκεκριμένα, για ποιό λόγο οι αγωνιζόμενοι σε Rally και αναβάσεις πληρώνουν παράβολο («χαράτσι») από €70 και πάνω, ενώ την ίδια στιγμή το παράβολο στα Drift και Dragster κυμαίνεται από €20 έως και €30 και μάλιστα για την ίδια ασφαλιστική κάλυψη; Γιατί να μην μειωθεί αντίστοιχα και το παράβολο συμμετοχής των Rally και Αναβάσεων; Μην ξεχνάμε ότι τα αυτοκίνητα Dragster – επίσης αμφίβολων προδιαγραφών ασφαλείας – μπορούν να αποβούν πολύ πιο επικίνδυνα από τα αυτοκίνητα των λοιπών κατηγοριών που έχουν σαφώς ορισμένες και τεχνικά επαληθεύσιμες προδιαγραφές.
Περαιτέρω, καθοριστικό για το μέλλον των αγώνων στη χώρα μας, είναι όπως όλοι γνωρίζουμε, το θέμα της προβολής. Θεωρεί λοιπόν η Ο.Μ.Α.Ε. ότι μια απλή αναφορά στην ιστοσελίδα της των ονομάτων που διακρίθηκαν, είναι αρκετή για να τιμήσει τους αγωνιζόμενους, για να προβάλει το μηχανοκίνητο αθλητισμό και για να προσελκύσει το ενδιαφέρον περισσότερων θεατών αλλά και νέων οδηγών; Δεν θα έπρεπε να υπάρχει μέριμνα για την επαρκή προβολή της πρώτης πεντάδας του Πρωταθλήματος και Κυπέλλου της κάθε κατηγορίας, με εκτενή παρουσίαση στιγμιότυπων από τις δοκιμές, το σκέλος του αγώνα και το χώρο των pits, ώστε ακόμη και ένας μη μυημένος με τους αγώνες θεατής να θελήσει να ενδιαφερθεί άμεσα για αυτούς;
Αναλογιζόμενος ποιό θα μπορούσε να είναι το μέλλον των ελληνικών αγώνων στις κατηγορίες Rally και Sprint, θα ήθελα να με ενημερώσετε αν το Διοικητικό Συμβούλιο του Συνδέσμου Οδηγών Αγώνων Αυτοκινήτων έχει κάνει ποτέ προτάσεις για την βελτίωση και ανάπτυξη αυτών των κατηγοριών αγώνων, αλλά και για την όσο το δυνατόν ασφαλέστερη διεξαγωγή τους. Αν όντως έχουν υπάρξει ποτέ τέτοιες προτάσεις από πλευράς ΣΟΑΑ, παρακαλώ να μου τις γνωρίσετε.
Όπως καλώς γνωρίζετε, κάθε αγωνιζόμενος ιδιοκτήτης ή ενοικιαστής αγωνιστικού αυτοκινήτου, έχει επενδύσει τεράστια χρηματικά ποσά για τη μεταφορά και παρουσία των αυτοκινήτων αυτών στους χώρους των αγώνων, όπως επίσης και για την προμήθεια και αγορά αναλώσιμων και ανταλλακτικών για την τεχνική υποστήριξη τους. Στην υπερπροσπάθεια αυτή επιδίδονται μόνοι τους οι αγωνιζόμενοι και χωρίς καμία απολύτως βοήθεια από την πολιτεία και τη διοίκηση του μηχανοκίνητου αθλητισμού.
Ενώ, δηλαδή, κάθε αγωνιζόμενος και κάθε αγωνιστική ομάδα αγωνίζεται αποκλειστικά με ίδιες δυνάμεις να βρει και να αξιοποιήσει οικονομικούς υποστηρικτές και χορηγίες, την ίδια στιγμή η Ο.Μ.Α.Ε. έχει εισπράξει τα τελευταία τρία χρόνια από τους αγωνιζόμενους και κατά προέκταση από τα αντίστοιχα πρωτοβάθμια σωματεία – μέλη της, περισσότερα από € 500.000 σε ετήσια βάση! Μπορεί κάποιος από τους διοικούντες την Ο.Μ.Α.Ε. να μας απαντήσει υπεύθυνα και με αποδείξεις σε ποιές συγκεκριμένες οργανωτικές ανάγκες των αγώνων έχουν διατεθεί τα χρήματα αυτά;
Ένα ακόμη φλέγον ζήτημα για το μηχανοκίνητο αθλητισμό στη χώρα μας εξακολουθεί να είναι το «Ράλλυ Ακρόπολις» και η τύχη του στο εγγύς μέλλον. Όλοι γνωρίζουμε ότι ο κορυφαίος εθνικός μας αγώνας, παραδοσιακά ανήκει στο παγκόσμιο πρωτάθλημα (WRC) και σε αυτό το επίπεδο πρέπει να παραμείνει. Οι αγώνες που διοργανώθηκαν το 2014 και το 2015, έστω και αν έφεραν στον τίτλο τους τον εμβληματικό όρο «Ακρόπολις», δεν παύει να είναι αγώνες του ευρωπαϊκού πρωταθλήματος (ERC), αναλόγου επιπέδου με εκείνους του τέως Rally ΕΛΠΑ που γινόταν στην Χαλκιδική, την Πάτρα, το Αίγιο και την Ιτέα. Με το να εξακολουθεί ένας αγώνας αυτού του επιπέδου να φέρει την ονομασία «Ακρόπολις», ουσιαστικά υποβαθμίζεται και η ιστορική κληρονομιά που έχει αφήσει, αλλά και η μελλοντική δυναμική της εμβέλειάς του σε παγκόσμιο επίπεδο.
Μειώνεται η αίγλη και η σημασία που χαρακτήριζε τον αγώνα αυτό και έτσι αποθαρρύνονται – όπως είναι λογικό – και οι τυχόν ενδιαφερόμενοι να ενισχύσουν οικονομικά με χορηγίες τη διεξαγωγή του σε διεθνές επίπεδο. Έτσι, όταν κάποτε επιστρέψει ο εθνικός μας αγώνας στο παγκόσμιο πρωτάθλημα – πράγμα που όλοι μας ευχόμαστε μεν, αλλά πρέπει και με κατάλληλες ενέργειες να επιδιώκουμε – ενδεχομένως οι υποψήφιοι χορηγοί να έχουν χάσει το όποιο ενδιαφέρον τους για να προσφέρουν οικονομική στήριξη στη διοργάνωση και προβολή.
Δεν πρέπει, λοιπόν, εμείς οι ίδιοι να δημιουργούμε σύγχυση ως προς το τι πραγματικά σημαίνει για τους ελληνικούς αγώνες το «Ράλλυ Ακρόπολις», επιτρέποντας τη χρήση του τίτλου του σε αγώνες που ουδεμία σχέση έχουν με την αίγλη και την ιστορία του. Για τους αγώνες αυτούς, θα μπορούσε κάλλιστα να χρησιμοποιηθεί η ονομασία «Rally of Greece», όπως αρχικά είχε ονομαστεί ο αντίστοιχος αγώνας του προγράμματος του έτους 2015. Με αυτόν τον τρόπο, θα μπορούσε να υπάρξει η δυνατότητα στο μέλλον να έχουμε δύο αγώνες στο καλεντάρι, έναν στο WRC (το «Ράλλυ Ακρόπολις») και έναν στο ERC (το «Rally of Greece»).
Τέλος, θα ήθελα να επισημάνω ότι όλοι όσοι εμπλεκόμαστε στο χώρο του μηχανοκίνητου αθλητισμού, προσδοκούσαμε ότι η αναγνώριση της Ομοσπονδίας Μηχανοκίνητου Αθλητισμού από την πολιτεία και συγκεκριμένα από τη Γενική Γραμματεία Αθλητισμού, θα σήμαινε για το χώρο μας μια ουσιαστική και ποιοτική αναβάθμιση, ιδίως σε θέματα οργάνωσης, ασφάλειας και προβολής. Μπορεί, λοιπόν, σήμερα η διοίκηση της Ο.Μ.Α.Ε. να μας απαντήσει υπεύθυνα τί άλλαξε τελικά στο χώρο των αγώνων από τότε που η Ομοσπονδία αναγνωρίστηκε από τη Γ.Γ. Αθλητισμού; Μπορείτε να εξηγήσετε στις τάξεις των αγωνιζομένων οδηγών και ομάδων ποιά είναι τελικά η υπηρεσία που προσφέρετε στους ελληνικούς αγώνες και ποιά η ωφέλεια που προέκυψε για τους αθλητές από το έργο σας;
Όλοι οι ανωτέρω προβληματισμοί μου και όλα τα διατυπωθέντα ερωτήματά μου, ασφαλώς δεν απηχούν απλώς και μόνον τις προσωπικές μου ανησυχίες και απόψεις. Όπως καλά γνωρίζετε όλοι όσοι εμπλέκεστε με το χώρο διεξαγωγής και διοίκησης των αγώνων μηχανοκίνητου αθλητισμού στην Ελλάδα, εκτός από οδηγός αγώνων, είμαι ο επικεφαλής μιας αγωνιστικής ομάδας που έχει την τιμή να προετοιμάζει και να συμβουλεύει περισσότερους από πενήντα (50) αθλητές σε πανελλαδικό επίπεδο.
Με όλους αυτούς τους ανθρώπους, μοιραζόμαστε τις ίδιες αγωνίες και το ίδιο ενδιαφέρον και πάθος, όχι μόνο για την επιβίωση των ελληνικών αγώνων αυτοκινήτου, αλλά κυρίως για την ανάπτυξη, διάδοση και προβολή τους και τη ενθάρρυνση συμμετοχής σε αυτούς νέων ανθρώπων.
_________________________
Μετά τιμής,
ΛΕΩΝΙΔΑΣ ΔΗΜ. ΚΥΡΚΟΣ