[ +/- ] [ Τώρα είναι Πέμ Μαρ 28, 2024 10:58 am ]


Δημιουργία νέου θέματος Απαντήστε στο θέμα  [ 2 Δημοσιεύσεις ] 
 Γεωμετρικές ρυθμίσεις αυτοκινήτου(camber/caster/toe) 
Συγγραφέας Μήνυμα
__
Άβαταρ μέλους

Εγγραφή: Δευτ Μαρ 09, 2009 5:49 pm
Δημοσιεύσεις: 2007
Δημοσίευση Γεωμετρικές ρυθμίσεις αυτοκινήτου(camber/caster/toe)
Παραθέτω ένα πολύ χρήσιμο άρθρο που διάβασα στο φόρουμ του Συλλόγου Ελλήνων Ραδιοερασιτεχνών.

Παράθεση:
Πριν προχωρήσουμε στην ανάλυση των βασικότερων γεωμετρικών ρυθμίσεων ενός αυτοκινήτου θα κάνουμε μια μικρή επεξήγηση στην συμπεριφορά του όταν αυτό κινείται σε στροφή. Και αυτό γιατί οι ρυθμίσεις camber, caster & toe αφορούν κατά κύριο λόγο τις τάσεις που δέχεται ένα κινούμενο όχημα κατά το φρενάρισμα – επιτάχυνση, κατά το στρίψιμό του και γενικά κατά την οδήγηση του.


Υπερστροφή (Oversteer)

Εικόνα

Υπερστροφή είναι η τάση που έχει ένα αυτοκίνητο, όταν στρίβει, να διαγράψει μικρότερη τροχεία από αυτή που ο οδηγός επιθυμεί. Αυτό συμβαίνει όταν οι πίσω τροχοί φεύγουν από την πορεία τους με αποτέλεσμα να τραβούν το πίσω τμήμα του αυτοκινήτου στην εξωτερική πλευρά της στροφής (πετάει κώλο όπως λέμε χαριτολογώντας...). Η πρόκληση αυτού του φαινομένου μπορεί να γίνει λόγο των φθαρμένων ελαστικών ή με ακατάλληλα ελαστικά ή υπερβολικής φόρτωσης του πίσω μέρους του οχήματος ή με λανθασμένη ρύθμιση στην γωνία camber. Το διάγραμμα δείχνει ένα όχημα όταν αυτό υπερστρέφει.


Γίνετε εύκολα κατανοητό ότι το φαινόμενο της υπερστροφής είναι πιο εύκολο να εμφανιστεί σε πισωκίνητα αυτοκίνητα..
Τρόπος διορθώματος του φαινομένου, μαζί με το πάτερ ημών , ανάποδα τιμόνι μέχρι να έρθει στα ίσια του και προοδευτική επαναφορά...
Το χειρότερο που έχω πάθει, σε στροφή, πισωκίνητος, πρωτοβρόχια......



Υποστροφη (Understeer)

Εικόνα

Υποστροφή είναι η τάση που έχει ένα αυτοκίνητο, όταν στρίβει, να διαγράψει μεγαλύτερη τροχεία από αυτή που ο οδηγός επιθυμεί. Αυτό συμβαίνει όταν οι μπροστινοί τροχοί φεύγουν από την πορεία τους με αποτέλεσμα να τραβούν την εμπρόσθιο τμήμα του αυτοκινήτου στην εξωτερική πλευρά της στροφής (βγάζει μούτρα...). Η πρόκληση αυτού του φαινομένου μπορεί να γίνει λόγο των φθαρμένων ελαστικών ή υπερβολικής φόρτωσης του εμπρόσθιου μέρους του οχήματος ή με λανθασμένη ρύθμιση στην γωνία camber. Το διάγραμμα δείχνει ένα όχημα όταν αυτό υποστρέφει.

Φαινόμενο που εύκολα εμφανίζεται σε προσθιοκίνητα αυτοκίνητα....


Γωνία Camber

Εικόνα

Η γωνία camper είναι η γωνία που σχηματίζεται από τον κάθετο άξονα ενός οχήματος και το έδαφος. Στο διάγραμμα βλέπουμε έναν τροχό με μηδενική γωνία camber και τις θέσεις που αυτός παίρνει όταν ή γωνία είναι θετική ή αρνητική αντίστοιχα.

Η σωστή ρύθμιση της γωνίας αυτής βοηθάει στο στρίψιμο του αυτοκινήτου διότι ο τροχός στέκεται «κόντρα» στο βάρος του οχήματος, που λόγο φυγόκεντρης δύναμης, τείνει να φέρει το όχημα στην εξωτερική πλευρά της στροφής. Επίσης μην ξεχνάμε ότι την ίδια δύναμη δέχεται και ο τροχός από μόνος του.
Δηλαδή έχοντας μηδενική γωνία camber και στρίβοντας με μεγάλη ταχύτητα σε μια στροφή αυτός καταλήγει να βρεθεί σε αρνητική κλίση. Αντίθετα αν έχουμε αρνητική κλήση από την αρχή ο τροχός την ώρα την στροφής, και λόγο φυγόκεντρης δύναμης, θα έρθει σε μηδενική κλήση και έτσι εκμεταλλευόμαστε όλη την επιφάνεια του ελαστικού που τελικά θα «πατήσει» με όλο του το πέλμα. Λογικό λοιπόν είναι ο τροχός να έχει πάντα μια ρύθμιση με αρνητική κλίση. Προσοχή χρειάζεται να δώσουμε στο ποσοστό της κλίσης, γιατί μια υπερβολικά αρνητική ρύθμιση της θα έχει σοβαρές απώλειες στο φρενάρισμα και στην επιτάχυνση του οχήματος σε ευθεία, αφού τότε το ελαστικό θα πατάει κυρίως με τις εσωτερικές γωνίες του πέλματος.

Γωνία Caster

Εικόνα

Η γωνία Caster (ονομαστικά μπορεί να την συναντήσουμε και ως castor) είναι το μέγεθος εκείνο που μετράει την κλίση του τροχού ως προς κάθετο στον εγκάρσιο άξονα του αυτοκινήτου.
Γι’ αυτό πάντα τα αυτοκίνητα έχουν θετική caster. Έτσι ο τροχός «σέρνει» το όχημα και όχι το αντίθετο. Χαρακτηριστικό παράδειγμα θετικής caster είναι ο μπροστινός τρόχος μιας μοτοσικλέτας. Η σύνηθες ρύθμιση στα αυτοκίνητα είναι μεταξύ +3ο και +6ο. Το βασικό και αυτό που πρέπει να προσέξουμε ρυθμίζοντας την γωνία αυτή είναι οι απέναντι τροχοί να έχουν ακριβώς τις ίδιες μοίρες. Ως αποτέλεσμα της μη τήρησης αυτού είναι το αυτοκίνητο να «τραβάει» κατά το φρενάρισμα.
Στο σχεδιάγραμμα τροχός εμπρόσθιου μέρους αυτοκινήτου με θετική caster.


Γωνία ΤΟΕ

Εικόνα

Η γωνία toe είναι εκείνη η γωνία που μετράει την απόκλιση του κάθε τροχού από τον νοητό επιμήκη άξονα του αυτοκίνητου. Παίζει πολύ βασικό ρόλο στην οδηγική συμπεριφορά του οχήματος επηρεάζοντας καθοριστικά την ευστάθεια του. Αυξομειώνοντας την γωνία απόκλισης διορθώνουμε το μέγεθος της υπερστροφής και της υποστροφής που θα έχει το όχημα κατά το στρίψιμο του.
Στο επόμενο διάγραμμα το μπροστινό τμήμα ενός αυτοκινήτου με θετική toe και πως ακριβώς μετριέται.


Κύριοι, πειραματιστείτε !!!

_________________
A samurai spectator of rallyes


Πέμ Ιουν 02, 2011 7:16 pm
Προφίλ
Το/Τα ακόλουθα μέλος ευχαρίστησε Toufas για την δημοσίευση του/της: panrok90
_
Άβαταρ μέλους

Εγγραφή: Παρ Ιαν 28, 2011 11:19 pm
Δημοσιεύσεις: 1650
Τοποθεσία: Ωρωπός
Δημοσίευση Re: Γεωμετρικές ρυθμίσεις αυτοκινήτου(camber/caster/toe)
Μπραβο! Ωραίο θέμα toufa. Πολύ ενδιαφέρον! Στο επόμενο θέλω αναρτήσεις, fast/slow bump, fast/slow rebound, anti-rollbars...

_________________
...Motorsport has ruined my life...!


Πέμ Ιουν 02, 2011 9:37 pm
Προφίλ
Τελευταίες δημοσιεύσεις:  Ταξινόμηση ανά  
Δημιουργία νέου θέματος Απαντήστε στο θέμα  [ 2 Δημοσιεύσεις ] 
 Συναφή θέματα 
Ελληνικό Μουσείο Αυτοκινήτου
Δ. Συζήτηση: Επικαιρότητα
Συγγραφέας: GregWrc
Απαντήσεις: 6
Ρυμούλκηση Αγωνιστικού Αυτοκινήτου
Δ. Συζήτηση: Τεχνικά Θέματα
Συγγραφέας: GregWrc
Απαντήσεις: 6
Εκπέμπει ο 1ος Ραδ/κος Σταθμός Αγώνων Αυτοκινήτου
Δ. Συζήτηση: Νέα / Ειδήσεις
Συγγραφέας: saxter
Απαντήσεις: 1
Ελαστικά αυτοκινήτου
Δ. Συζήτηση: Τεχνικά Θέματα
Συγγραφέας: Toufas
Απαντήσεις: 1
Κορυφή


 Μέλη σε σύνδεση 

Μέλη σε αυτή την Δ. Συζήτηση: Δεν υπάρχουν εγγεγραμμένα μέλη και 2 επισκέπτες


Δεν μπορείτε να δημοσιεύετε νέα θέματα σε αυτή τη Δ. Συζήτηση
Δεν μπορείτε να απαντάτε σε θέματα σε αυτή τη Δ. Συζήτηση
Δεν μπορείτε να επεξεργάζεστε τις δημοσιεύσεις σας σε αυτή τη Δ. Συζήτηση
Δεν μπορείτε να διαγράφετε τις δημοσιεύσεις σας σε αυτή τη Δ. Συζήτηση
Δεν μπορείτε να επισυνάπτετε αρχεία σε αυτή τη Δ. Συζήτηση

Αναζήτηση για:
Μετάβαση σε:  
cron
Powered by phpBB © phpBB Group.

Copyright www.motorsport-fanatics.gr.

Ελληνική μετάφραση από το phpbbgr.com Portal XL 5.0 ~ Premod 0.2 phpBB SEO