Σύγκριση Λαμπτήρων Αλογόνου Και Xenon
Οι λάμπες που θα ελέγξουμε είναι τύπου Η4, καλής ποιότητος αλογόνου και μία xenon vision-x στα 8000k (κινέζικη).
Θεωρώ άσκοπο να ελέγξουμε άλλες απλές λάμπες Η4, οι αλογόνου είναι αρκετά φθηνές και πολύ καλύτερες.
Θα χρησιμοποιήσουμε τις Ostram cool blue, τις Ostram +50% και τις Philips x-treme power +80%
Το συγκριτικό τεστ θα γίνει σε golf II του 1985, χρησιμοποιώντας μόνο το αριστερό φανάρι για να έχουμε ξεκάθαρη άποψη της ποιότητας της δέσμης χωρίς να μπερδευόμαστε. Αν η μία λάμπα έχει διαφορά πχ +10% από την άλλη, τότε με τα δύο φανάρια θα έχουμε συνολικά +20% απόδοση του συστήματος.
Θα ελέγξουμε επίσης την δέσμη που δίνει το xenon και αν είναι ενοχλητική στο συγκεκριμένο αυτοκίνητο. Στο αμάξι έχει εγκατασταθεί "ενισχυτής φώτων" για να φέρει την σωστή τάση (εδώ 13.2 volt) στα φανάρια, παρακάμπτοντας το παλιό (και κατά την γνώμη μου μη επαρκές) σύστημα καλωδιώσεων του αυτοκινήτου. Το 13.2 volt είναι παραπλήσιο με την σωστή τάση που μετρήθηκε σε άλλα αυτοκίνητα με την εργοστασιακή καλωδίωση. Ομοίως το bi-xenon θα πάρει ρεύμα κατευθείαν από την μπαταρία.
Η λάμπα Η4 bi-xenon είναι διαθέσιμη και σε άλλους φίλους για να δούμε την διαφορά με τις αλογόνου σε διαφορετικά φανάρια.
Καμία φωτογραφία ΔΕΝ έχει επεξεργαστεί ψηφιακά και αποδίδουν ακριβώς αυτό που θα έβλεπε ένας πραγματικός παρατηρητής.
Αποτελέσματα:
Φως διασταύρωσης: Από την παραπάνω φωτογραφία φαίνεται η διαφορά μεταξύ των διαφορετικών λαμπτήρων, με την Cool blue να αποδίδει αρκετά καλά και με σωστή δέσμη (και με ελάχιστο μπλε στο φως), την Ostram +50% να μας δίνει ένα 10-15% επιπλέον φωτεινότητα αλλάζοντας ανεπαίσθητα την δέσμη, ενώ η x-treme power της Philips αποδίδει ένα 15-20% περισσότερο από την ostram 50%, στην ίδια δέσμη με την Cool blue. Ξεκάθαρα δίνει το δυνατότερο φως από τις 3 λάμπες και με πολύ σωστή δέσμη, χωρίς όμως η λύση της ostram +50% να είναι κακή, λαμβάνοντας υπόψη ότι έχει την μισή τιμή. Τα παραπάνω ποσοστά δυστυχώς βασίζονται στην προσωπική εκτίμηση και οι φίλοι αναγνώστες καλούνται να βγάλουν τα δικά τους συμπεράσματα... Τα ταμπελάκια δεξιά του δρόμου είναι τοποθετημένα στα 20,30,40 και 50 μέτρα αντίστοιχα.
Το xenon στο συγκεκριμένο φανάρι είναι λίγο περίεργο. Αλλάζει την δέσμη προς τα δεξιά, μειώνει την ορατότητα ακριβώς εμπρός και την αυξάνει στα δεξιά του οχήματος. Σε τοποθέτηση του θα έπρεπε να ρυθμιστεί το φανάρι λίγο αριστερότερα και ίσως πιο πάνω. Είναι δυνατότερο από τις άλλες λάμπες αλλά η x-treme power το πλησιάζει πολύ και έχει πιο σωστό και ομοιόμορφο φως για το συγκεκριμένο φανάρι.
Κοιτώντας το αυτοκίνητο από εμπρός, παρατηρούμε ότι η φωτεινότητα του xenon είναι παρόμοια με την x-treme power και δεν γίνεται ενοχλητικό για τον απέναντι οδηγό (είδαμε ότι η δέσμη του είναι αρκετά καλή και το φως δεν διαχέεται σε λάθος κατεύθυνση, παρά μόνο προς τα δεξιά).
Τέλος, θα προτιμούσα το χρώμα του xenon να ήταν πιο κοντά στο λευκό και όχι τόσο προς το μπλε (δηλαδή πιο κοντά στα 4300-6000Κ και όχι στα 8000Κ), σαν πιο φυσικό στο μάτι και πιο ξεκούραστο.
Φως Πορείας: Παρόμοια τα αποτελέσματα και εδώ, οι +50% και +80% βρίσκονται πολύ κοντά σε απόδοση, η οποία ξεπερνάει την Cool Blue
To xenon συνεχίζει να φέγγει λίγο δεξιότερα και ίσως πιο ψηλά, με αποτέλεσμα να χάνει την δύναμη του και να δείχνει φτωχό στις μακρινές αποστάσεις. Το φως του είναι διαφορετικό από τις αλογόνου, και ενώ δεν θα ήταν πρόβλημα να οδηγήσεις γρήγορα σε επαρχιακό με αυτό το φως, η πρόταση μου πάει περισσότερο προς τις +50% και +80% αλογόνου.
ΣυμπέρασμαΤο σίγουρο από αυτή την δοκιμασία είναι ότι οι λάμπες αλογόνου έχουν φτάσει σε πολύ καλά επίπεδα δύναμης φωτός. Με την προσθήκη στην γκάμα των +80% philips (και της αντίστοιχης +90% της Ostram που μόλις κυκλοφόρησε) δίνουν πολύ καλό φως ιδιαίτερα στα παλιά φανάρια χωρίς να επηρεάζουν την δέσμη και χωρίς πολλές μετατροπές στο σύστημα των φώτων. Το φως τους είναι φυσικό, λευκό-κίτρινο και αρκετά ξεκούραστο για νυχτερινή οδήγηση. Επίσης, επειδή η δέσμη δεν μεταβάλλεται, είναι απόλυτα νόμιμες και δεν ενοχλούν-ζαλίζουν τον απέναντι οδηγό. Ο "πρωταθλητής" μας είναι η +80% x-treme power της philips, αλλά με πολύ κοντά τις +50% και στην διπλάσια περίπου τιμή.
Το xenon δίνει δυνατό φως, όχι όμως 2-3 φορές περισσότερο όπως ισχυρίζονται οι διαφημίσεις. Ίσως σε σχέση με τις απλές λάμπες να είναι διπλάσιο, αλλά με την προσθήκη των καινούργιων αλογόνου στην αγορά, η διαφορά του είναι μικρή. Στα υπέρ βέβαια και η κατανάλωση του είναι λιγότερη και αποφορτίζει το ηλεκτρικό μας κύκλωμα από 40-50 watt στην νυχτερινή οδήγηση (αλλά και στην ημερήσια αν τα φώτα τα χρησιμοποιούμε και σαν φώτα ημέρας).
Η τιμή του είναι συνήθως δεκαπλάσια των αλογόνου και απαιτεί εγκατάσταση. Επίσης σε περίπτωση καμένης λάμπας, χρειάζεται αντικατάσταση από ακριβή και δυσεύρετη λάμπα, ειδικά σε ένα ταξίδι. Μαζί με τα παραπάνω υπάρχει και το θέμα των προβολέων. Αν είναι bi-xenon, δηλαδή η ίδια λάμπα χρησιμοποιείται και για φώτα πορείας, τότε το πιθανότερο να έχουμε διάσπαρτη δέσμη στα πορείας και όχι τόσο δυνατή. Αν χρησιμοποιούνται μόνο για φώτα διασταύρωσης και έχουμε διαφορετικούς προβολείς, τότε η διαφορά χρώματος είναι τις περισσότερες φορές ενοχλητική. Καλό είναι να διαλέξουμε καλή λάμπα για τους προβολείς και κοντινό "χρώμα" σε Κελβιν (4300K καλύτερα) για το xenon.
Συζήτηση...Το θέμα της δέσμης είναι πολύ σοβαρό και απαιτεί ιδιαίτερη φροντίδα από εμάς τους οδηγούς. Στο συγκεκριμένο αυτοκίνητο τα φώτα διασταύρωσης δεν ενοχλούσαν, αλλά αυτό εξαρτάται καθαρά από το συγκεκριμένο φανάρι αλλά και την συγκεκριμένη λάμπα xenon. Δυστυχώς δεν μπορούν να εξαχθούν ασφαλή συμπεράσματα για όλα τα παλιά φανάρια, και μόνο η αγορά και τοποθέτηση θα μας δείξει αν τελικά είναι σωστό ή όχι.
Αλλάζοντας τους λαμπτήρες σε δυνατότερους ή xenon, έχουμε μια πολύ σοβαρή ευθύνη απέναντι στους άλλους χρήστες του δρόμου. Τα φώτα μας πρέπει να είναι ρυθμισμένα στην εντέλεια και να χρησιμοποιούμε σωστά την ρύθμιση ύψους όπου υπάρχει. Αν δεν υπάρχει, είμαστε ΗΘΙΚΑ υποχρεωμένοι να κατεβάζουμε τα φώτα μας όταν είμαστε φορτωμένοι, έστω αν αυτό σημαίνει κατσαβίδι και ρύθμιση. Καθημερινά βλέπουμε στον δρόμο λάθος μετατροπές σε xenon με φώτα που φέγγουν πολύ κοντά και τυφλώνουν τον οδηγό τους από την αντανάκλαση στην άσφαλτο χωρίς κανένα καλύτερο αποτέλεσμα, ή φέγγουν πολύ ψηλά και τυφλώνουν τους απέναντι. Σε τέτοια περίπτωση πρέπει να κάνουμε ευγενικό σινιάλο στον απέναντι οδηγό, παρ'όλο που ξέρουμε ότι δεν μπορεί να κάνει άμεσα κάτι, δείχνοντας του ότι ενοχλούμαστε και ελπίζοντας ότι, όταν θα φτάσει στον προορισμό του, θα μεριμνήσει και θα λύσει το πρόβλημα
πηγή
http://www.safedriver.gr